Jangan tekan serentak dua butang pam mangkuk serentak. Ini sebabnya

Jangan tekan serentak dua butang pam mangkuk serentak. Ini sebabnya.. Dalam kebanyakan tandas moden, terdapat jenis mangkuk tandas duduk. Namun, ada yang mungkin terlepas pandang – pam mangkuk tandas ada yang mempunyai dua jenis butang.

Butang satu lebih besar berbanding yang satu lagi yang lebih kecil. Mungkin kita sering bertanya-tanya, apakah fungsi butang – butang ini? Adakah kita boleh menggunakan mana-mana butang yang kita suka?

Untuk menjawab persoalan ini, seorang individu yang dikenali sebagai Jamban King Steve telah menjelaskan melalui video TikTok beliau tentang fungsi kedua-dua butang tersebut. Video yang dimuat naik telah menarik perhatian ramai warganet dan telah ditonton lebih daripada 445.8 ribu kali di TikTok setakat ini.

Melalui video tersebut, Jamban King Steve menjelaskan bahawa kedua-dua butang pada tangki simbah mangkuk tandas mempunyai fungsi yang berbeza. Apabila anda menekan butang yang lebih kecil, tangki simbah akan menyemburkan tiga liter air ke dalam mangkuk tandas, manakala butang yang lebih besar pula akan menyemburkan enam liter air.

Jadi, disarankan untuk menekan butang yang lebih besar apabila anda membuang air besar, manakala butang yang lebih kecil akan mencukupi apabila anda membuang air kecil. Walau bagaimanapun, ada beberapa orang yang menekan kedua – dua butang secara serentak.

Tetapi, tindakan ini sebenarnya tidak digalakkan kerana ia akan menyebabkan pembaziran air dan pam tandas akan lebih mudah rosak. Oleh itu, ia adalah lebih baik untuk menggunakan butang yang diperlukan sahaja.

Jika anda perhatikan, terdapat beberapa pam tandas yang hanya mempunyai sebelah butang sahaja. Ini menunjukkan bahawa ia cukup untuk mencukupi keperluan pengguna dan ia juga boleh membantu untuk menjimatkan penggunaan air serta mengekalkan kebolehpercayaan pam tandas itu sendiri.

@jambanking_km

Reply to @santadave29 fungsi jamban 2 button #jambanking #kongmee #tiktokguru #jombelajar #learnontiktok #jamban

♬ original sound – JAMBAN KING Steve🚽👑 – JAMBAN KING